Bremser, plastliste og uskønne arealer

Som jeg vist tidligere har nævnt, bremsede Preluden ærligtalt ikke ligefrem overbevisende.

Ikke at den ikke kunne bremse, men mere måden den gjorde det på…

Venstre forbremse havde det med at hænge.
Det er usundt på flere planer. Bilen bruger væsentligt mere benzin, bremseskiven bliver for varm og kan slå sig, forhjulslejet bliver kogt og for varmt og det påvirker til dels også bremselængden.

Det første som ramte mig, da jeg skulle søge efter nye bremseklodser var, at der tilsyneladende var flere forskellige slags…

Jeg måtte skille den ad og undersøge, hvilken slags jeg skulle købe.
Her er forpoten taget af.
P1000729
Bortset fra bremseklodsproblemet, ser alt andet fornuftigt ud.

Heldigt jeg gjorde, for det viste sig, at de klodser jeg skal bruge er de sværeste at finde.

P1000741

Men det viste mig også den uhyggelige tilstand af de gamle bremseklodser.
Aldrig har jeg set mere nedslidte bremseklodser, aldrig !

Slidte bremseklodser

Rystende !!!

Efter et par dage, fandt jeg et sæt til begge forhjul.
I samme ombæring, fandt jeg et renoveringssæt til bremsekaliperne.
Når en bremse er nået dertil, at den hænger og er blevet varm, skal man altid skifte den særlige tætningspakning inde i kaliperen og støvhætten/pakning/bælggummi’et eller hvad den kaldes, som sidder yderst og beskytter stemplet mod snask.

Stumperne ankom og alt så godt ud.

Adskille det hele en gang til.
Denne gang, tog jeg kaliperen helt af, så den er til at arbejde med. At afmontere en kaliper på en Honda, en gammel Honda, er væsentligt lettere, end på en væsentligt nyere Alfa 156’er… !!!
Pressede stemplet ud, via god gammeldags fodbremsekraft 🙂

Fjernede de gamle gummipakninger og rensede den af og besluttede, at jeg en dag vil gentage processen og så male kaliprene.

Dernæst skete det uundgåelige. De nye pakninger passede ikke. De var alt for små !

For HELVEDE !!!

Jeg måtte bruge de gamle igen. Støvbælgen var ikke for køn og havde et par utætheder. DAMN’ !
Men ingen vej udenom…

Måle stumperne op igen.
Ind på eBay, som ikke på noget tidspunkt har anet, at min 2.0i’er eksisterer og er forskellig fra de normale 1.8 og 2.0Si’er.

Lorte eBay !!! 🙁

Forhandlere spilder ikke tid på, at angive målene på stumperne, så der gik længe inden jeg fandt et 57mm sæt.
Jeg havde udelukkende valget mellem 54mm og 57mm, så hvis ikke det passer med 57mm, så er jeg på skideren…

Bremseklodserne passede heldigvis perfekt !

Så er der også sket det, at den plastliste jeg manglede ved bagerste siderude i højre sider, er ankommet.
Der var pludseligt en i Tyskland, aom havde en liggende.

Før:1-P1000700

Efter:P1000743

Pudsigt, så har den den farve, som jeg gerne ser hele bilen i, en dag.

Slutter lige af med nogle af de “spændende” områder på Preluden:
P1000745 P1000746 P1000747 P1000748

Skriv et svar