Løb: Nogle tanker om at træne hårdt

Jeg husker stadig Tropslærerkurset, og også Kompagnilærerkurset på Forsvarets Gymnastik Skole (FGS), når flere dages træning, øvelser og utallige opvarmninger, fik nogle af mine medkursister til at vælge at gå baglæns ned af vindeltrappen.
Simpelthen fordi alle muskler var helt udmattede…

For de fleste vil ugevis af hård vedvarende træning, være noget de aldrig kunne finde på og noget som de fleste eksperter stærkt vil fraråde.
For der skal være tid til restitution, hvilket er fuldstændigt korrekt.
Uden restitution, ender man med at have nedbrudt kroppen og opnået det modsatte resultat af det ønskede.

Men vi kan holde til langt, langt, langt mere, end vi går rundt og tror…

Det som er vigtigt er at være på det rette fysiske stade, inden man fortsætter sin belastningsspiral.

 

Løbetræne alle syv dage i ugen, det kan alle holde til, såfremt det gøres korrekt. Og så er gevinsten faktisk at den positive effekt af træningen mangedobles.
Er du udkørt, træt, smadret efter et hårdt løb, så skub komforten til side og få løbeskoene på igen.
Fremfor at flade ud og restituere i sofaen, så skal du langt hellere jogge dig en lille tur. Stræk ud og løb så små 20 minutter og stræk ud.
Kan du ikke jogge i 20 minutter, så nøjes med 10.

Prøv at se på dit løbetræningsskema, som det er nu.
Hvor mange gange om ugen træner du?

Prøv i fjorten dage, dvs. to træningsuger, at udfylde de træningsløse dage med en lille joggetur.
Lav de sidestep, baglænsløb, gadedrengehop, som du ikke gør de andre dage.
Ned på navlen og tage nogle armstrækninger, nogle rygøvelser og lidt til forsiden også.
Det som vil åbenbares sig for dig er, at dit behov for restitution formindskes. Tiden du før afsatte til passiv – hvilende – restitution, er pludseligt mere end halveret.
Og tilmed får du så træning ud af det.

Det der er ved det er, at det fuldt ud er muligt at træne dagligt på 80% – 90% belastninger, såfremt der også krydres med noget på 60%.
Den mængde af samlet fysisk belastning vi i virkeligheden kan tåle, pr. dag, er ganske stor.
Kan du se dig selv kæmpende dig igennem et løb på 250 km. i Sahara, med dagsetaper på 25, 34, 38, 82, 42, 22 km?
For de fleste er det faktisk opnåeligt at gennemføre, omend det kræver en del træning.
Men det er muligt!!!

Hvordan hænger dette sammen med, at jeg raser over alle disse selvbestaltede træningseksperter, som insisterer på at træning skal være hård og kort.
Læg mærke til det jeg skrev længere oppe, med at være på det rette fysiske stade. Og dét er meget vigtigt, for overhovedet at kunne tåle den intensive træning.
Og for at træne effektivt, skal du skifte mellem intensitet (intervaltræning), volumen (distanceløb) og frekvens (hvor tit du træner).
Varierer du disse tre faktorer i din træning, er der intet til hinder for, at du træner syv dage i ugen.

En mening om “Løb: Nogle tanker om at træne hårdt

Skriv et svar