Når udstyret giver modvind !

Tilpasningen af den “forkerte” frempindsadaptor, skulle vise sig at være det mindste problem.

Så snart det gamle styr/frempind var fjernet og alle greb afmonteret, blev det nye styr/frempind/adaptor monteret i stedet for.

Det skulle vise sig at skabe massive problemer.

Gearskiftegrebet og håndbremsegrebene kunne på ingen måder bringes til at passe på det nye styr.
Styret var af større diameter rør og beslagene på gearskifteren og bremserne er støbt i aluminium.

Det lykkedes mig i første omgang at åbne beslaget på det ene bremsegreb så meget, at jeg kunne sætte det ind over styret, men det kunne på ingen måder spændes fast. Et patetisk forsøg på at sikre det med plaststrips duede overhovedet ikke.

Så prøvede jeg med gearskifteren, hvorved det lykkedes mig at knække beslaget, som er en del af gearskifterens hus … (suk !)
Plaststrips igen …

Noget makværk !!!

Jeg måtte indse at der ikke var nogen vej uden om nye bremsegreb og at konstruere et beslag til gearskifteren.

Først omkring internettet og bestille et sæt Bullbar / TT bremsegreb, som sættes i enderne af styret.

Det tog ikke så lang tid, og med DAO som pakkeleverandør havde jeg dem dagen efter klokken 04:44 for 39 kroner !
Så jeg havde hele søndagen til at montere de nye greb 😀

Og det var også nødvendigt !!!
De nye bremsegreb krævede huller i styret til bremsekablet.
Jeg markerede et par huller, hvor kablet ville blive udsat for mindst mulig bøjning og fik boret hullerne (jeg er ikke så meget en tudetøs som når man læser på nettet om hvor klynkende folk er for at bore lidt i deres udstyr. Der er ingen grænse for hvilke elendigheder og ulykker som males på væggen. I 70’erne blev alt race-udstyr for cykler og racerbiler gennemperforeret og kun de mest ekstreme/kluntede havde uheld med det).
Men, men, men …

Hullerne i styrenderne, hvor bremsegrebene skulle monteres kunne på ingen måde kaldes cirkelrunde.
De var nærmest en varierende grad af polygone.

Værktøjet måtte frem igen.
Ekspanderen på de nye bremsegreb, måtte slibes i de korrekte faconer.

Et tidskrævende arbejde …

Efter nogle timer lykkedes det at få begge greb til at passe deres respektive huller, få monteret kabler, få grebene spændt fast, justeret bremserne og monteret de to lag styrbånd.

Er alt så bare helt perfekt ?

Nej !

Der er lige det problem med disse bremsegreb, at de har mindre vandring end standard bremsegreb.
De bremser med andre ord ikke lige så effektivt, når man som jeg kører med v-bremser.
Der hives ikke nok i bremsekablet til, at bremseklodserne klemmer hårdt nok om fælgen.

Finjustering og rimeligt lige fælge har minimeret problemet, så det er i orden at cykle i trafikken, men jeg kan godt se at jeg skal have nogle normale sidetræksbremser.
Aaah normale kan det så heller ikke være, for da cykelstellet jo ikke er en racerramme og ydermere har plads til skærme (som jeg ikke vil have monteret), så kræver det bremser med ekstra længde på armene.
Ellers går bremseklodserne på dæksiden fremfor fælgen !

Det må komme senere …

De første ture har vist at kombinationen af ny sidestilling og reduceret vindmodstand giver mig mindst 5 minutter hurtigere tur på 32 km.
Ikke dårligt !