Nødvendige forudsætninger for at kunne eje en klassisk bil

Og her holder jeg mig til den Statsdikterede embedsmandsdefinition af en klassiker, 35 år.

Nå men, jeg er jo bilgal og synes der er så mange skønne gamle biler at vælge mellem.
Kunne jeg finde sådan en gammel Alfetta sedan, så ville jeg være kisteglad.
Alfetta side view

Men hvad afholder mig fra, at køre rundt i bare én eller anden charmerende klassiker ?

Flere ting, når jeg lader det gennemløbe en analyse.

1: klassikeren skal kunne anvendes som helårs-hverdagsbil.
Jeg bor i et boligområde, hvor jeg ikke har mulighed for, at have mere en én bil stående.
Den skal tilmed stå udendørs !
Dette udelukker nogle af de mere skrøbelige klassikere, så som Lancia, Alfa Romeo m.v.
At tilkøbe en eller anden form for opbevaring, med mulighed for umiddelbar afhentning, er ikke på nogen måde økonomisk muligt !

2: Benzinøkonomi !
Jeg har et kørebehov på nærved 30K (tredivetusinde) kilometer om året.
Det giver en mange tusinde kroner forskel, om en bil kører 8km/l eller 16km/l.
Sætter jeg en meget optimistisk benzinpris på 9kr/liter og sætter køredistancen så lavt som 25000km, så giver det for 8 km/l bilen et forbrug på 3125 liter benzin om året og 1563 liter benzin årligt for 16 km/l bilen.
For 8 km/l bilen lægger jeg 28125,- kr hver år.
For 16 km/l bilen lægger jeg 14063,- kr hvert år.

Altså SPARER jeg 14063,- kr årligt !!!

28125 er 130% af min udbetalte månedsløn !

3: Afgifter og forsikring.
Da bilen skal være helårsanvendelig, bliver den med fuld afgift og forsikring = dyr !
Dette punkt er dog meget afhængig af den aktuelle bil og hvor klynkende forsikringsselskabet er (de ved generelt meget lidt om biler).

4: Reservedele og vedligehold.
Dette punkt kan gå hen og blive det altafgørende.
Bilen er en ældre sag, men udsættes for hverdagsslid.
Derfor skal f.eks. bremsedele være til at anskaffe.
Jeg vil sige, at problemerne normalt ligger mest i at anskaffe bremsedele, hjullejer og kobling.
Bremser og hjullejer kan til nød erstattes af andet, via en omfattende ombygning, men det er straks mere problematisk med koblingen, som så skal omkring en specialist og renoveres…
Fjedre og støddæmpere følger herefter.
Fra den snart omfattende mængde af gamle biler, 10+ år, jeg har haft ved jeg, at det er let at løbe ind i reservedelsproblemer. At finde noget så “simpelt” som en luftfilterkasse, eller kontakter til rudehejs, kan blive et problem.
Hvis bilerne var 20 år ældre endnu, ville problemet blot forværres.

Så ja, det kræver først og fremmest en økonomi med et vist råderum. Det har jeg ikke og der går nok 10 år inden jeg er dér.

Hvilken skal det så være ?
Dernæst er det om at vælge den rigtigste klassiker.

Bilen skal have et ry for soliditet.
Bilen skal have været blandt de mest udbredte.

Så ender jeg på sådan noget som Golf 1, Golf 2…
Og så kan det ligesom være helt og aldeles lige meget med en klassiker !!!

Meeen så er der jo lige Giugiaro’s Scirocco.
Den afsindigt smukke Scirocco 1, med de originale blinklys !
siroc
Desværre er priserne på vej op og forsikringskællingerne er uden for pædagogisk rækkevidde.
Så det er næppe realistisk…

Sådan noget som en Corolla er måske så mere oplagt.
Så skal det være en Toyota Corolla E70, som i design har nogle lighedstræk med Alfetta sedan’en.
Altså snakker vi årene 1979 til 1983.
Men trods populariteten, er det svært at skaffe reservedele til normalt behov.

Hvad så med en gammel Lada 2101’er ?

lada2101-960

Reservedele kan stadig skaffes, da det vrimler med modellen i Rusland og der kører en hel del af dem i Tyskland.
Finder jeg en som ikke er pilrådden, kan den ret let rustbeskyttes.
Noget af det vigtigste når man kigger efter en 2101’er er som nævnt rust, dernæst gabene ved pladesamlinger og dør-/klapåbninger. Russerne brugte ikke altid vildt mange kræfter på præcis tilpasning.
Rygterne siger, at eksportmodellerne var bedre lavet end dem til hjemmemarkedet.
Lada’ens største problem, som jeg kender fra min Niva-periode, er benzinforbruget.
Jeg vil forvente, at den går 11 km/l ved standardkørsel, hvilket er i samme region som Xantia’en.
Måske vil en mild motorrenovering, med nye lejer og honing af cylindre hjælpe lidt, men jeg tvivler på, at jeg kommer mange meter over 12 km/l.
Og det er i virkeligheden nok til at ødelægge det hele, hvis jeg skal til at lægge 500,- ekstra om måneden i brændstof.
Skal der siges noget positivt må det være, at jeg ikke vil ha’ den mindste kvababelse mod, at modificere alt hvad det måtte være.
Interiør i læder og plys, efter Singer forbillede (jeg har jo rigeligt med Alfa-sæder jeg kan modificere). Tonede ruder. Isoleret tag og døre. Omfattende lydisolering, el-ruder, el-spejle (indstil og varme), osv.
Kun fantasien sætter grænser.
Med alle modifikationer sat til er det jo næsten kun aircon som måtte mangle 🙂

Jo, det vil jeg ha’ det fint med, men Original Politzei får blødninger ud af alle deres kropsåbninger 😀

Det er så groft overfor mit lille smertensbarn, min 156 V6’er, som så skubbes endnu længere ud i periferien.

Så tror jeg holder fast i sådan en som Punto’en til hverdag, da den er billig.
Skal så bare finde en, som ikke er gennemtæret og slidt ned til sokkeholderne.

… Men jeg bliver så trist af at køre i Punto’en… 🙁