Prelude for min første Honda…

Jeg er kommet til, at købe en bil… !

Jeg har i noget tid klynket over, at Xantia’en ikke er den billigste bil, at køre rundt i.
Afgiftsmæssigt og med hensyn til benzinøkonomi.

Det er så også det eneste jeg egentlig har af anke mod den, for den har altså vist sig som en klippestabil hverdagstransporter.
Hamrende kedelig og en anelse stiv i det, men stabil og fungerende.

Jeg har, de sidste par uger, kastet min kærlighed på en lille sort Honda Civic S fra 1983.
Men den var blevet købt af en anden og uanset han nok sælger den ret hurtigt (for at købe noget endnu ældre…), synes jeg ikke mine chanser på det åbne marked var alt for gode med hensyn til Civic’en.
Det irriterede min “blindtarm” ganske kreperligt !!!

Jeg har altid syntes rigtig godt om Honda og nyinspireret trawlede jeg nettet igennem efter én eller anden Civic, af den slags (generation 1 og 2) jeg vil ha’.
Nærmest umulige at støve op.
Selv i Tyskland er de en sjældenhed og enten var de projektbiler, eller også var de svinedyre.
Det gjorde mig lidt frustreret, for jeg havde virkelig sat næsen op efter sådan en…

Men, så sker der jo ofte noget, man ikke lige forventer 🙂

Jeg var en tur på Lolland og holde Nytårsaften hos min store dreng Martin, da der dukkede en Honda op, til salg i nærheden af ham.
En Honda Prelude !
En Honda Prelude fra 1986 !

1-P1000701

Årgangsmæssigt måske en smule for ny, udfra mit ønske om en klassisk bil, men det er den Honda jeg allermest kunne ønske mig.

Skarpt tre-box design, kileform, sportslighed, mekanisk stabilitet og sjældenhed…, og klaplygter !

Det er da et Kinder-æg af de virkeligt lækre 🙂

Og billig. Virkelig billig !

Ok, den er ikke et Bertone designikon og der er et par steder, hvor noget “tidligt 80’er Japansk Stereo anlæg” titter frem. Men det er i småtingsafdelingen…

1-P1000709

Selvfølgelig er der nogle hager ved den. Udstødningen er plumrådden og der er et muligvis hul i flexrøret, og den brøler ualmindeligt voldsomt.
Den primære årsag til den ubehøvlede buldren kommer dog fra en THansen bagpotte.

1-P1000699

Selvom den er synet og godkendt i November 2013, er bremserne ikke de bedste som findes og jeg mistænker, at ABS funktionen ikke er helt på dupperne.
Dertil har den masser af små rustområder.

Udstødningen skal bare skiftes og jeg skifter den komplet. Indtil da, må jeg klare flexrørsproblemet med, at omvikle det med bandage.
Bulderet klarede jeg ved, at rulle en tilstrækkelig tynd pølle af rockwool og skubbe den ind i THansen potten.
Det fjernede så absolut det allerværste buldren og lydstyrken, men lyden er uskøn og trættende.

Bremserne skal formentlig blot motioneres mere, så det kan blive en sommeropgave at skifte det hele til nyt.

Rustområderne er noget der skal gøres noget alvorligt ved. Det kan ikke rigtig lade sig gøre før sommeren indfinder sig, men da den skal igang hurtigst muligt, som erstatning for Xantia’en, må den blive dyppet i voldsomme mængder rustbeskyttelse, og alle lakerede flader skal indsmøres i ekstreme mængder voks.
Men inden dét, oversprøjtede jeg det hele i litervis af rustomdanner (coop’s stærkeste afkalker + toiletrens), så nedbrydningen stoppes mest muligt.
Derefter har jeg nærmest smurt hele bilen ind i fedt.

Der er lavet en del dårlige padding arbejder på den, med efterfølgende ringe lakering. Den dårlige lakering gør så, at områderne er nemme at finde.

1-P1000698

Soltaget har en del rust, men det virker mest som noget kosmetisk. Gummilisten til bagklappen er utæt, så der siver lidt vand ind. Det er muligt det bare er en ommontering af listen og en gennemtørring af bagagerummet, som skal til, for det har ikke afstedkommet rustproblemer.
Foreløbig har jeg hevet alt ud af bagagerummet, tørret det, og smurt alt ind i olie i rigelige mængder.
Den utætte gummilist har jeg væltet ind i fedt og håber det holder vandet ude, foreløbigt.

Ledningen til knappen for katastrofeblinket er blevet klippet over, da selve knappen er defekt.
Jeg ved ikke hvordan det lige er, at skaffe en erstatningsknap, eller om der skal fuskes ét eller andet…

1-P1000707

Der er eftermonteret en kæmpemæssig gigantisk og opsigtsvækkende rød knap, til det forreste tågelys.
Knappen er så gyselig, at den SKAL skiftes !

1-P1000708

Jeg har også fundet en lille bitte trykknap, skjult i fodrummet, udfor mit højre ben.
Hvad den lille knap er til, aner jeg simpelthen ikke…

Der skal såmænd nok dukke noget andet op, så i virkeligheden er den en smule mere en projekt-bil, end den fornuftigvis burde være, når den skal være min almindelige hverdagsbil…
Men for pokker, hvor mange chanser for en Prelude får man ellers?

1-P1000704

Hvordan det påvirker mit alfa V6 projekt?

Det får uden tvivl en vis forhalende effekt, men det betyder jo egentlig ikke det store.
Hvis Alfa’en holdes frisk og tør og der engang i mellem bliver lavet lidt på den, så er det lidt ligegyldig, om den bliver færdig til sommer i 2014, eller i 2015 !

Faktisk vil jeg hellere opprioritere en omlakering af Preluden, når rustarbejderne er ordnet, så den kan slippe af med den forfærdelige sølvgrå farve !

1-P1000703

 

Skriv et svar