Prelude i sneen. De indledende erfaringer…

En opsamling på start-erfaringerne med Preluden.

Alka får en kurv at hoppe i, og jeg skifter nu over til Aros, som giver et bedre og mere realistisk tilbud på forsikring.
Alka kan jo så spekulere over, hvor smart det er ikke at lytte til de af deres kunder, som ikke på noget tidspunkt har kostet dem så meget som en 5-øre.
Det kan godt være de er gode til regneark, men de er fandme dårlige købmænd !

Jeg giver gerne mine penge til Aros, og ser det egentlig også som en form for støtte til Klassiker Bil samfundet…

Så er der så lige de mekaniske små finurligheder med Preluden.
Nu hvor den er tvunget ud i trafikken på det absolut værst tænkelige tidspunkt, opstår der selvføligelig lidt uhensigtsmæssigheder hér og dér.

prelude i sne
Den havde akkumuleret en del fugt, som nu er ved, at være fjernet. Det hjælper meget på det indvendige klima i kabinen.
På sin tur hjem fra Lolland, døde sprinkler motoren så…
Det er straks mindre morsomt 🙁
Heldigvis er viskerne gode og ruden i sig selv samler ikke meget snavs, så problemet har ikke været så stort i praksis.
Men jeg frygter det tidspunkt, hvor viskerne kører én gang og hele forruden bliver uigennemsigtig !!!

På sin første lange tur, blev det også afsløret, at kølevandstermostaten ikke fungerer.
For at få driftstemperatur på motoren, har jeg sænket en fodrumsmåtte ned foran køleren. Det virkede perfekt og gav lige nøjagtig rette temperatur 🙂
Jeg har nu bestilt en termostat på eBay og har så ledt med lys og lygte efter hvor meget kølervæske, der skal på motoren.
Haynes manualen er IGEN for dårlig og indeholder ikke oplysningen.
Der er i øvrigt intet sprinkler relateret i bogen, som om muligt er den absolut ringeste Haynes jeg nogensinde har haft !
Termostaten kommer formentlig i næste uge, og jeg satser på, at kunne ordne udstødning og termostat samtidig…
Jeg bestilte en 88 graders termostat, som giver mere varme til kabinen og bedre driftstemperatur for motoren.

Motoren kører fint, men jeg kan mærke, at koblingen er lidt slidt. Den ryster en lille smule ved igangsætning, hvilket tyder på et slidt udrykkerleje.
Det er en sommerting !

Tilbage til problemet med sprinklerne. Det skal selvfølgelig ordnes ASAP, men jeg har ingen mulighed for, at splitte vognen ad og gøre det ordentligt, før om fjorten dag. Og så lang tid vil jeg ikke køre uden sprinklere !
I aftes forsøgte jeg at se, om jeg kunne pille ved et eller andet ved sprinklervæskebeholderen, men det er tætstuvet ude i forenden ved venstre forskærm, så jeg kunne intet se i vintermørket og endnu mindre kunne jeg skille noget ad.
Man skal til nedefra, desværre.

I dag kører jeg til BilTema i Næstved og køber en bunke ting. Deriblandt en sprinklerpumpe og diverse slanger og samlestudser.
Så skal jeg bare ha’ fat i strømmen til den defekte sprinklerpumpe, så fusker jeg noget…
Om en måneds tid må jeg så omkring Gør Det Selv værkstedet på Glentevej og lave det korrekt.

Pærer i baglygterne (4 stk.) og i forlygterne er blevet skiftet. Det hjalp ualmindeligt meget på lyssituationen 🙂
Skal stadig overveje noget med DRL og en central bremselygte.

Jeg hader al den lorte-sne og glæder mig helt vildt til varmere vejr og saltfri veje !!!

 

Aften Opdatering:

Jeg slap heldigvis for, at skulle køre fra Birkerød til BilTema i Næstved.

Bedst som jeg stod og mingelerede med sprinklerbeholderen og den uvirksomme sprinklerpumpe, øjnede jeg noget, der mest af alt mindede om grød-is nede i beholderen.Kunne hele problemet blot være, at tidligere ejer havde fyldt postevand på og det hele nu var frosset fast?
Jeg varmede noget sprinklervæske og fyldte i beholderen og ventede nogle minutter.
MIRAKEL !
Nu var der sgu’ sprinkel på forruden 🙂

Altså er det kun problemet med termostaten og udstødningen, som skal ordnes !

Skriv et svar