Så er der startet på undervognen

Jeg var godt klar over, at forbremserne trængte til udskiftning og havde derfor indkøbt alt i klodser og skiver.

Men prøv lige at se, hvor nedslidte de gamle klodser reelt var !

Her sammenlignet med en frisk klods.

20150926_122659

Hvordan fanden i helvede kan en forhandler få sådan noget gennem syn og sælge bilen videre med mærkatet “nysynet” ?

Jeg har fået biler afvist på småpetitesser, som lidt overflade rust på bagskiver, noget fuldstændigt uden betydning for sikkerheden, da skiverne var langt fra minimumstykkelse, ikke var skæve og IKKE var tærede, men efter lidt let polering med Autosol, kunne jeg køre bilen igennem omsyn.

Det stinker af korrupte synsmænd, der har lokumsaftaler med forhandlere og udelukkende ser privatpersoner som pengemalkekvæg.

Glemmer aldrig da en synsmand lammetævede sig igennem forreste inderskærm i 146’eren og endelig efter utallige slag fik lavet et lille hul i metallet, men ikke kunne påvise rust .
Det tog mig en uge at rette op og jeg måtte fylde tin i hullet. Sikken idiot og ikke et ord til undskyldning.

En anden har jeg oplevet stå og bore hul i en 3 måneder gammel drivakselmanchet.

Jeg er ikke imponeret !

Nå men, bremserne på sådan en Punto er dæleme enkle at arbejde med. Skivebremser er aldrig svære, men Punto’en er bare det nemmeste jeg har haft mellem hænderne.

Det tog ikke lang tid, så sad der nye klodser og ny skive på.

20150926_143750

Rensede kaliprene af og kontrollerede stempler og gummi og smurte efter.

Så var der også lige det, at jeg skulle skifte de yderste gummibøsninger i krængningsstabilisatoren.
Den gamle var let nok at skrue af sin plads på nederste bærearm og hive ud. Der var ikke meget gummi tilbage 🙂

Her er de gamle bøsninger og en ny. Sikken forskel !

20150927_115818

Jeg lurede lidt på hullet i den nye bøsning, for det er meeeget lille.

Jeg smurte det godt ind i vaseline og begyndte at presse det ind over krængningsstabilisatoren.
Jeg kunne kun komme til med håndkraft.
Halvvejs inde hvor den skulle være, kunne jeg bare ikke få den længere. Prøvede i 20 minutter og intet hjalp.
Tog en 5 minutters pause og tænkte mig om.
Krængningsstabilisatoren er præget af overfladerust og generel alderdom, så hvis jeg nu sleb den glat, smurte den og prøvede igen ?
At få bøsningen af igen tog næsten en halv time !!! 🙁

Kæft den sad fast !

Sleb stabilisatoren blank og glat og polerede og smurte den.
Denne gang valgte jeg så, at bruge sæbevand (meget sulfo og en smule vand) som smøremiddel.
Hvorefter bøsningen ubesværet gled ind på plads.
Lidt vriden med de træstykker jeg benyttede til at tvinge stabilisatoren i korrekt stilling og lidt skubben på bøsningens jernflader med en skruetrækker og jeg kunne ubesværet skrue bøsningen fast igen.

Ubesværet ?

Ikke helt, men det var min egen fejl.

Istedet for at benytte en 13″ top med normal højde, kunne jeg kun lige nå min 13″ top med ekstra højde. Sådan er det, når man ligger på ryggen på et betongulv, jeg bliver hurtig doven.
Når man skruer med sådan en lang top, kæntrer den let, og når den kæntrer, så smutter den også let.

Det gjorde den så også, mens jeg hev hårdt i den.
Og jeg hamrede toppen ind i ansigtet på mig selv.

Lige under øjet, så blodet flød i stride strømme.
Jeg tror jeg skal være rigtig glad for, at jeg ikke hamrede toppen ind i øjet, eller smadrede mine fortænder 🙂

Fik også kigget ekstra på højre, problematiske baglygte.
Problembarnet er selve multistikket…
Der er ingen mulighed for en ordentlig forbindelse til stel, med sådan et amatørstik og billige forbindelser.
De slags VIL fejle.

Igen en nosseløsning fra FIAT !

Driller den igen, eller vil jeg blot føle mig sikker, så er den eneste løsning, at jeg skærer stelforbindelsesdelen af selve stikket og forbinder stelledningen til lygten, med en dedikeret ledning med ordentlig kabelsko.

Jeg fik også kigget meget på højre forlygte og al det vand den var fyldt med.

For at fjerne al duggen borede jeg huller foroven i lygtehuset og et enkelt i husets nederste hjørne (mod bilmidten).
Derefter fjernede jeg langtlyspæren, monterede varmeblæseren, sat på 130gr varme, foran pærehullet i motorrummet og lod den blæse i en halv time.

Al dug forsvandt, men der var stadig en smule vand i forskellige småkrinkelkroge inde i lygten.

Da der er lovet herligt tørvej de næste dage, kører jeg helt uden lygtens bagdæksel, så de sidste vand kan dampe af.

Jeg ved ikke hvorfra vandet er kommet.

De huller jeg borede er tapet til og tætnet.

Overvejer om jeg skal lave en regulær bundplade under motoren, eller splashplader til lygterne, da der jo tydeligvis sprøjter vand op til lygtehusenes bagside.

Første dagen gik med, at ordne stabilisatoren i højre side, forbremsen i højre side, baglygten i højre side og forlygten i højre side.

På andendagen ordnede jeg så det sidste af forbremserne og stabilisatoren og kastede mig derefter over olieskift og luftfilterskift.

Til olieskiftet manglede jeg pludselig en 12mm unbraco, så på sådan en søndag måtte jeg ind til byen og hente en.
Kun Harald Nyborg havde én og den var en af et komplet topsæt…
Oliefilteret drillede lidt, da det var lidt længere end originalfilteret og ingen af mine aftrækkere kunne rigtig få plads.
Den gnalling af en åbning som FIAT har lavet til oliepåfyldning, kunne så ikke klare mere end fire dråber i timen, eller olien løb ved siden af 🙁

20150927_155917

Men luftfilteret drillede stort. Ikke så meget og besværligt som på V6’eren, men fire af skruerne i filterkassen var rustede og kværnede i toppen og skulle bores ud.

20150927_155908

I et hysterisk anfald flækkede jeg et stykke af boksen og måtte lappe hullet men gaffatape. Men åbnet blev den og det gamle filter fjernet.
Jeg glemte helt at tage et billede, men det var tydeligt, at filteret var tudsegammelt og totalt belortet.
FIAT ingeniører er ganske simpelt håbløse amatører og deres løsninger er ofte en fornærmelse mod intelligent liv !

Jeg nåede heller ikke pæreskiftning i instrumentpanelets drejeknapper.

Åh ja, så har jeg prøvet at lime den lille revne som dækskiftemanden lavede i min drivakselmanchet…
Ret spændt på, om jeg kan fikse den på den måde. Selve manchetten er ikke særlig gammel

Med en bil fra FIAT koncernen er der altid et projekt om hjørnet 😀