Så lad os da lege biltester :-)

Jeg kan jo ikke lyve mig fra, at jeg er lidt bilnørd !

venstreside-cut

Jeg er dyyybt forselsket i min Alfa Romeo 156 2.5 V6.
Den er ganske simpelt min passion.
Desværre står den stille med eksploderet motor og skal have en seriøs hovedreparation, og jeg vil have en ekstra donor-motor.
Det gør ret meget ondt i min sjæl…
Jeg har taget konsekvensen af det og udnævnt den til mit “hovedprojekt”, som går ud på at lave en masse andet i samme omgang.
Det vil der med garanti komme meget mere om, meget senere.

 

Citroen-CX-25-Pallas-IE-01

Så er jeg til Citroën.
DS og CX.
Det er to af de smukkeste frembringelser på landevejene, til alle tider.
Tilmed helt fantastisk teknologisk fremme i skoene, hvilket ikke ret mange mennesker forstår.
Jeg har så også min Xantia, som har vist sig som den mest solide og stabile bil, jeg nogensinde har ejet.
Det der er gået i stykker på den, er faktisk kun dét, jeg selv har formået at ødelægge !
Den er en ganske smuk bil, men temmeligt anonym og i sit indre er den blevet så meget “ikke-Citroën”, at den er blevet horribelt, gabende, hamrende ekstremt kedelig og ligegyldig.
Set i forhold til instrumentpanelerne i tidligere tiders Citroën, såsom DS, CX, BX, m.fl., så røg de med Xantiaen direkte over i den modsatte grøft, desværre.
Men den fremragende hydropneumatiske undervogn, som giver en superkomfortabel fremfærd og er helt ekstremt nem at vedligeholde og forny, er heldigvis tilstede.
Motorerne er desværre bare nogle primitive og støjende jernklumper, hvad enten vi snakker om min 2.0 benziner, eller enhver af de andre motormuligheder…
Køremæssigt er den velnok, hvad der i den kulinariske verden modsvarer havregrød.

 

saab 9-3

Så er der SAAB, som jeg begræder GM’s voldtægt, skamfering og lukning af.
Aldrig, aldrig vil jeg nogensinde eje et produkt fra den forkvaklede og psykopatiske GM-koncern !!!
SAAB står for så meget intelligens og omtanke og forbrugerbevidsthed, at havde bilerne haft samme køredynamiske spændstighed som Alfa’erne, havde verden kun behøvet SAAB.
En 99 Finlandia og en nyere 9.3 er mine favoritter !

 

Lada Niva 00179

Så er der så også lige mit lille smertensbarn.
Min kærlighed til Lada Niva !
Jeg har haft og kørt Niva og ved alt om, hvad det indebærer.
Der er ikke nogen langturskomfort, den kører ikke vildt hurtigt, den støjer og er alt for benzin-tørstig, men at sidde der bag rattet i den egentlig pænt brede kabine, kigge på mængden af gearstænger, føle det store rat mellem hænderne…, det gør bare ét eller andet ved mig.
Jeg savner den næsten hver dag og når jeg enkelte gange ser én, giver det et sug af længsel i maven.

Niva’en er den eneste 2-dørs på listen, men der er faktisk to andre 2-dørs, som jeg også altid har sukket efter.
Autobianchi A112.
Den er i mine øjne det kæreste lille væsen.
Velkørende og smukt og fornuftigt designet.
Honda Prelude, 3′ generation.
Jeg blev jo på et tidspunkt grebet af lidt for meget begejstring og forkøbte mig i et vrag af en 2′-generations udgave.
Den nåede dog at bekræfte mig i Honda’s styrker, men var alt for medtaget og ville kræve alt for meget arbejde og kapital, og så var det jo i virkeligheden en 3′-generations jeg inderst inde helst ville ha’…
Men jeg ligger inde med nogle fede, originale Honda fælge !!!

Men jo, det vil altid være en regel, at mine biler skal have fire døre, hvis jeg skal anvende dem til dagligt.
Og det skal jeg, da jeg på ingen måde har økonomisk mulighed for, i det afgiftssyge-psyko-land vi bor i, at have mere end én bil…

Og det er så dét, af biler jeg synes har noget at byde på !
Tilgængelige biler, vel at mærke !!!

Der eksisterer nogle klassikere, så som Maserati A6G, Alfasud, Lancia Fulvia, Reliant Scimitar og selvfølgelig Lotus Esprit og den absolut eneste Tysker på listen VW Scirocco 1′.

Og så er der alle dem jeg på skift falder for, som jeg da også gerne vil ha’.
Men uden en stor Lotto-gevinst er de reelt uden for rækkevidde.

Bemærk venligst fraværet af Tyskere, med undtagelse af Scirocco 1′-generationen.

Jeg har bare virkeligt svært ved, at blive begejstret over ret meget fra Tyskernes hånd.
OK, BMW hvis det skulle være, men bortset fra de gamle 02’ere, så synes jeg det er noget sterilkedeligt noget. Uanset de er fine rejsevogne og/eller optimeret til Nurburgring, så efterlader de mig kolde.
Især produkterne fra VAG’s side, finder jeg inderligt ligegyldige.

Dér står jeg så i diametral modsætning til det meste af den danske motorpresse og hverdagsforbrugerne, men da jeg i det store hele betragter disse som passionsløse, følgagtige, ukritisk reklameslubrende bil-zombier og uden viden/forståelse for visuelt velproportionerede og -balancerede designløsninger, så tager jeg det ganske roligt.
De fleste borgere er til fals for Audi og ligusterhæk, og spejler sig i andres opfattelse af, hvad der betragtes som moderigtigt og succesbeskrivende, hvilket den hjernedøde mængde af sorte Audi’er og hvide altmuligt andet skrammel på vejene beviser.
Lad dem blot føle sig frelste og rigtige, men jeg ønsker ikke at være en del af deres sekt.

At jeg så ender med, at måtte falde til patten, grundet vores psykopatiske politikere og embedsmænd, er så bare ubehageligt tungt at måtte bære… 🙁

Falde til patten ?

Joooh fordi…, da min økonomi må kaldes alt andet end sprudlende, ender min automotive løsning højst sansynligt på en Skoda Citigo.
Som jo bare er en formstøbt kage, fra det Tyske storbageri.
Som desværre vrimler i trafikken.
Som er noget af det absolut mest upersonlige og mest masseforførelsesuniformerende, der eksisterer på vejene.

Jeg erhverver da også udelukkende sådan et køretøj, grundet Regeringens psykopatiske afgiftssystem og ikke fordi det er en bil jeg hverken bryder mig om, synes er særlig lækker eller pæn, eller har nogen personlighed.

Det er lige nøjagtigt sådan et køretøj, som autoritære magthavere altid har syntes masserne skulle tillades at kunne erhverve, med megen nåde og tydeligt med regeringsmagtens misbilligelse.
Da de samme politkere (og embedsmænd) aflønnes flot og med diverse frynsegoder af samme borgere, behøver de jo så heldigvis ikke selv nøjes med den slags små pissepotter.
De mest direkte forgængere er Nazi-slæden VW type1 og Trabant.

Jeg levere dog gerne en test, overraskende upartisk, af Citigo.
Mere om det en anden dag.