Stokkeprygl til Italienske ingeniører

Tag ikke fejl, jeg elsker mine Alfa’er!!!

Men der har altid været en håndfuld detaljer, hvor man uundgåeligt tænker: “Hvor meget rødvin drak de, da de fandt på dét…???”

Hamrende irriterende, da det oftest er smådetaljer, som er simpelt ændret, til noget, der er billigere i såvel produktion, som efterfølgende for kunden.

Dagen i dag, satte hovedet på sømmet, da det har kostet mig timers bøvl og blodet dryppende fra dybe flænger i hænderne.

Et par pærer i drejeknapperne i ventilationssystemet var sprunget og er først én sprunget, skal man skifte dem alle.

Piller man drejekransen og låget af knapperne, kan man tydeligt se pærerne, men dén vej kan de ikke skiftes. Dét ville være for let!!!

Nej, man skal afmontere hele centerkonsollen.

HELE centerkonsollen! Det inkluderer i min Alfa 156’er 2000 – årgang, at også midterkonsollen omkring håndbremsen skal  fjernes, da den ellers skjuler to (2!) skruer.

Jeg surfede nettet igennem for vejledning i adskille/samle og fandt én, som der også refereres til fra mange andre sider, på Fun starts @ 3000! (http://www.alfa156.net/).

Men min bil så godt nok noget anderledes ud inde under den falske træ afdækning.

En heftig metalafstivning holdt klumpen med drejeknapperne i et dødsgreb.

I mere end en halv time, forsøgte jeg at afmontere drejeknap-enheden, men sammensætningen af afstivningen lige under radioen, metalafstivningen og selve knap-enheden derimellem, parret med kort el-kabelføring og ikke mindst wire-kablerne for varmeregulering og luftkanalomskifteren, gjorde det hele til en umulig opgave.

Denne manøvre er ikke mulig på min Alfa, med wire-træk på bagsiden:
(Billede fra alfa156.net)

Adskillige dybe blødende flænger i hænderne.

Så blev jeg sgu’ sur!!!

Idiot Italienske Amatør Ingeniør. Var dette din design-eksamens-opgave, inden du startede på ventilationsanlægget i IC4???
Spasserkvaj!!!

Hvor simpelt havde det været med en anden sokkeltype i drejeknappene, så pæren blot kunne trækkes ud og skiftes?
Det er så tydeligt, at de som laver løsningerne, aldrig kommer i nærheden af dem i praksis.
Og tilmed en unødigt langt dyrere løsning at fremstille, end nødvendigt.

Den slags er bilverdenen desværre overfyldt med, men der sidder alligevel idioter (især fummelfingrede embedsmænd), som tror på, at bilverdenens ingeniører finder de absolut bedste ingeniørmæssige løsninger.

Nå men, når nu de idioter ikke kan lave en fornuftig løsning, så må jeg jo selv lave en mere brugbar lappeløsning.
Det kan ikke være så svært!

Og det er det heller ikke.

Fortsættelse følger…, når der er bedre tid, og vejret er varmere.

Skriv et svar