Trafikforskellen på Citroën og Alfa Romeo. Dagligdagens trafik-idioter, viser deres stupiditet.

Nu har jeg kørt en måneds tid i Citroen Xantia’en…

Den mest blandede fornøjelse skyldes primært andre bilister !!!

Der er en markant forskel i opførsel fra andre trafikanters side, om jeg kører i Alfa’en, eller i Citroen’en.
Jer andre bilister må indse, at I er en flok tåbelige idioter, som ikke burde ha’ færdselsret i trafikken. Idioter !!!

Jeg har dårligt tal på det antal gange, hvor forskellige bilister i Hyundai’er, Toyota’er, Audi’er, Chevy’er o.l. trækker ud 5cm foran Xantia’en, eller de gange hvor forankørende på motorvejen ikke gider at rykke deres langsomme røv ind i højresporet, når jeg kommer op til dem, bagfra.
Eller de par gange, hvor én eller anden i en Corsa smadrekasse, eller en klam Audi, med djævelens vold og magt VIL…, VIIIL (!) overhale på landevej, om det så koster dem selv og diverse modkørende livet !!!

Episoder som praktisk talt er ikke-eksisterende, når jeg kører i 156’eren.

Det er ikke fordi jeg kører andre veje, end jeg plejer.
Det er ikke fordi jeg er blevet langsommere om at komme på arbejde, besøge min mor, køre i sommerhuset, besøge min ældste søn, besøge veninderne, eller andet.
Transporttiderne er eksakt de samme. Min placering i trafikken er eksakt den samme.

Eneste faktor der ændres, er selve bilen.

Det minder meget om mine erfaringer fra, da jeg kørte i Skoda Felicia’en, men er faktisk værre, for Xantia’ens vedkommende.
En stor procentdel af bilisterne er ganske simpelt en flok umodne og trafikuegnede idioter.

Beholder jeg en Xantia (skal så være en Break, 2.0i 16v’er, m. aircon, plastictræ-pynt, gule tågelygter og det hele… (ikke lædersæder), Activa (findes Break som det??? Ellers skal det IKKE være en Break!)), skal der i hverttilfælde gøres ét eller andet, så den på en mere tydelig måde, pisser sit trafikterritorie af, i stil med det Alfa’en tydeligvis gør.
Uden at det skal ende i noget klamt T-Hansen “Need for Speed”-grimhedsgøgl i værste Japser-/voldsænket Bimmer-stil.

Xantia’en sidespejle er forresten noget argt lort. Dårligere end de mikroskopiske små spejle jeg havde på 146’eren.
156’erens sidespejle kan jeg rigtig godt li’, så der skal nok sådant et sæt på. Med el-justering.
Med mindre spejlene blev bedre i de senere (fra 98′) Xantia’er???

Og så pisser det mig af, at speedometer og omdrejningstæller sidder omvendt af, hvad jeg er vant til. Det gibber stadig i mig, når jeg kigger på speedometeret og et splitsekund tror, jeg høvler afsted med 12000 omdr./min. 🙂

Ja, skal det være Citroen fortsat, skal det være en Activa. Gerne en 150hk version af 2.0’eren. Og så skal jeg gøre noget ved den bogholder-kedelige front…

 

OK jeg ved, at en stor del Citroën kørere er blandt de mere trafikalt kedelige typer, men andre trafikanter bør hæfte sig, mærkeuafhængigt…, mere ved den enkelte bils færdsel, end bare tage for givet, at Xantia’er føres af Frankofile bønnetællere, trafikskræmte arkitekter og skolelærere, eller de skrækkeligt frelste “Jeg har haft medlemskab i FDM i 50 år”-typen.

Skriv et svar