Menu

Trinvis udvikling på en forkert cykel

2017-06-28 - Cykel, Indlæg
Trinvis udvikling på en forkert cykel

Lad mig starte med at slå fast, at jeg er meget tilfreds med min cykel !

Den fungerer, er ukompliceret og har båret mig mange tusinde kilometer i alt, på bare et enkelt år.

Den startede sit liv som et køb foretaget fordi jeg havde behov for at komme til at cykle, i bestræbelserne på at komme løbeskaderne til livs.
Ikke noget med cykelrytteri eller lignende, bare rimelig effektiv cykling frem og tilbage til arbejde og lejlighedsvise ture.
Alt på landevej !
Jeg kunne ikke brænde for mange penge af på det, så jeg kiggede de sædvanlige billige steder og vaklede lidt, om jeg skulle gå racercykelvejen alligevel.

Men sidder man på en racercykel skal der ligesom være lidt seriøsitet i det og ikke bare som de der midaldrende mandlige sovsefedlinge, der myldrer ud af sofaen om sommeren, hvis solen skinner og kaster vommen op på carbon-raceren.

Detaljer som gear ser jeg sådan, at vi lever i et ualmindeligt fladt land og jeg forventer ikke at skulle over den Jyske højderyg, så en enkelt klinge foran og så en rimelig tæt 7-kasette mindst, bagpå. Bare højeste gear er højt nok !
Bremser bør være af centertræks-typen når man snakker billige bremser med god bremseevne. Billige sidetræksbremser er noget bøvl. Skal sidetræksbremser være i ordentlig kvalitet, koster de mange penge i forhold.
Men ellers så kan alle stumper jo skiftes på sådan en cykel, hvis stellet er i orden til det.
Så jeg endte med at kigge på, hvilke billige cykler kunne monteres med racerdæk i 23mm bredde (700C), havde lavest mulig vægt, med bedst mulig stel.

Jeg endte i BilTema … !!!

De havde en såkaldt hybridcykel (som intet har med bil-hybrider at gøre), som tilmed var på tilbud.
Det er en slags citybike, med en snert af noget mountainbike/racercykel og i virkeligheden hverken det ene eller det andet.
Men som udgangspunkt virkede den til at være ok.
9 – gears !
Kampvægt på 12 kilo, hvilket er i overkanten, men lettere end de konkurrenter jeg stødte på.
Vinklerne på stellet tiltaler mig, selvom jeg foretrækker en lidt stejlere forgaffel.

Det eneste jeg gjorde fra start var, at erstatte dækkene med 700C x 23, med reflekskant og tilhørende slanger, samt fjerne eger-reflekserne.

Det kørte jeg med det første år.

Starten af andet år (2017), skiftede jeg så til en langt bedre saddel, hvilket nødvendiggjorde skift af sadelpind og så nye små og letløbende pedaler af semi-MTB/ATB-type. Pedalerne giver et godt hold på almindelige sko.

De 9-gear er perfekte til min praktiske brug, hvor jeg mest kører af Supercykelstien langs motorvejen, eller ad Kongevejen, hvor eneste reelle stigninger er ved Geels Bakke og derfra op til og med Vasevej ved Birkerød.

Her er cyklen som den står i dag.

Ændringen af sadel/sadelpind er visuelt den største ændring.

Den ny sadel og sadelpind (kunne ikke få sadlen nok tilbage på den oprindelige sadelpind):

De nye pedaler:

Som motionscykel er den fantastisk og giver bedre træning end på en superracercykel.
Kunne være sjovt en dag at overføre det på en konkurrencecykel og se hvordan jeg kører der !

 

Der er dog noget som nager mig lidt …

Jeg kører trods alt semi-hurtigt. Ikke så hurtigt som de dedikerede motionister og cykelklubfolkene på deres afsindigt dyre kulfiberrammer, men hurtigere end de fleste andre.
Og det kan jeg li’ !
Men jeg vil også gerne kunne give den en lille tand ekstra i hastigheden.
Det kan jeg komme til ved, at få overkroppen længere ned, men jeg kan ikke sænke frempinden mere, og lige nu er saddel og styr i samme højde.
Frempinden er den “gammeldags” type, så jeg har kigget efter en frempind, hvor vinklen opad blev fjernet. Længden på frempinden er 10 mm.
I min søgning rendte jeg ind i problemet, at stellet passer i højden til mine lange ben, men er 4-5 centimeter for langt til min overkrop !!!
Et problem jeg kender helt tilbage fra min tid som ungdomsrytter, hvor stelbyggerne først troede at der var taget forkerte mål, da de skulle bygge en ret høj og kort ramme. Målene passede og det gav en helt anden cykel at køre på.
Mine to første racerramme var standard (Columbus) og de passede ikke ordentligt. Min tredie ramme var specialbygget og var skøn at køre på.

Altså er styret på min nuværende cykel placeret for langt fremme !

Nu er min BilTema Hybrid IKKE en racercykel og skal ikke være det.
Den skal være en effektiv træningscykel og til at køre langt på.

Jeg er endt i, hvilket godt kan ændre sig, at jeg vil have et bullhorn styr og en kortere frempind med lavest mulige rejsning (0 eller 6 grader, hvis jeg kan finde det).
Med styret reelt placeret 7 cm for langt fremme, skulle jeg jo egentlig nøjes med en frempind med længde på 2 cm, men det giver en idiotisk nervøs styring.
Så jeg vil prøve at finde en frempind omkring de 6 cm og så håbe at jeg ender med et styr som kun sidder ca. 4 (+- lidt … ) for langt fremme.
Styret skal være med standard runde rør, da jeg beholder bremser og gear, som kun kan monteres på runde rør.
Jeg skal så også lige have en adaptor, som går i forgaflen i kronrøret, som den ny frempind kan monteres på.

Lille update:
Jeg har i dag bestilt forgaffel/frempindsadaptor (25,4 mm til 1 1/8″ (28,6 mm)), Token 60 mm frempind med +-6 grader og et 40 cm bullhorn styr.
Så må jeg se hvad det giver …

 

 

Opsamling på Træningsdagbog, træning, smerter og udvikling og en del om Garmin Connect
Medvindsudstyr til træningscyklen