Min skønne Alfa 156’er har måttet på landevejen, lidt tidligere end beregnet.
Den gode og trofaste arbejdshest, min 146’er har mere eller mindre, opgivet ånden.
Mindst af alt, skal motor, kobling, gearkasse udskiftes, hvilket simpelthen vil blive for dyrt.
Og selvom jeg helst vil lade den blive bevaret, så hænger det ikke sammen, for en standard 1.6TS’er fra 1998.
Dog ved jeg allerede, at jeg vil opleve et voldsomt savn efter dens praktiske bagklap og rummelige baggagerum og splitbagsæde.
En vidunderlig og alt for overset Alfa, som ganske simpelt vokser på én, på en dejlig positiv måde, og giver en god direkte køreoplevelse.
Nu skal der lige foretages lidt organdonationer fra den, før den føres til de evige Alfa Romeo racerbaner.
Tilbage til 156’eren!
Lidt småting skulle klares.
Dørhåndtaget i venstre bagdør skulle skiftes, hvilket tog vel ca. 20 minutter. Vanskeligste del i dét er, at tage dørbeklædningen af, hvilket ikke er vanskeligt.
Værre var, at kølevandstermostaten havde sat sig, så kølevandet hele tiden løb gennem køleren.
Samt, at blæsermodstanden var gået, så kun blæserens højeste trin virkede.
For tiden har vi jo nærmest Sibiriske kuldegrader (-1 til 0 om dagen, -6 til -10 om natten 🙂 ), så problemet med kølevandstermostaten gjorde, at motoren simpelthen aldrig kunne blive varm. Ved motorvejskørsel end ikke over 50 graders varme…
Det er ikke godt for motoren og ikke godt for brændstofforbruget, da motoren så konstant fodres med en fed benzinblanding (det var tider, med manuel choker… (så havde man noget at glemme at skubbe ind…)).
Og glem alt om varm luft til kabinen!!!
Når blæseren så kun kan køre på orkan-indstilling, så…
Jeg bestilte en termostat og dørhåndtag ved Alfastumper.dk
Desværre glemte jeg alt om billeder.
Dørhåndtaget var jo let at skifte, og det samme kan faktisk siges om termostaten.
Løsn indsugningsslanger, så der kan blive arbejdsplads.
Løsn diverse tilslutninger til termostaten. Kølevandet pisser nu ud, så sørg for, at have en balje under vognen til opsamling.
Skru de to bolte af, som holder termostaten til motorblokken, rens af, find den ny termostat frem og gentag proceduren i omvendt rækkefølge.
Påfyld kølervæske efter specifikationerne.
Start motoren og kontroller, at alt er tæt.
Efterfyld eventuelt kølervæske.
Det tog mig en time med diverse kaffepauser i den isnende -6 graders vinterkulde, uden at forhaste mig.
Nu låget var åbent, skiftede jeg også motorolien og olie- og luftfilter.
Hvilket minder mig om, at jeg skal huske at stokkeprygle den Italienske ingeniør, der udtænkte skruesystemet på luftfilterkasserne hos Alfa Romeo.
Hvor svært kan det være, at konstruere et par simple nylonvridere, der ikke ruster i stykker og knækker plasten i filterkassens låg.
Formentlig en fætter til Berlusconi, som efterfølgende fik job med IC4 design.
Sikkert også ham, som har fået placeret sprinklervæskebeholderen ude under højre forskærm, så den er umulig at påfylde. En hals på beholderen, eller byt om på kølervæske/sprinklervæskebeholderen.
Idioten kan aldrig have haft fingrene nede i eget motorrum.
Og tilsyneladende bliver feedback fra Alfa Romeos egne mekanikkere nede på gulvet, ignoreret. I bedste Italienske stil.
(Minder også om den Danske centralmagt)
Havde Alfa Romeo så blot lagt en tragt blandt nybil-tilbehøret!
Modstanden til blæsermotoren skiftes på 15 minutter.
Blæsermotor og modstand befinder sig under en filtvæg i passagerfodrummet. Filtvæggen er monteret med to møtrikker.
Blæsermodstanden sidder helt op til torpedovæggen. Jeg afmonterede ledninger til såvel modstand som blæsermotor, så der blev lidt mere operationsplads.
De små skruer kan være lidt bøvlede at skrue ud, men det skal nok gå.
Arbejdsstillingen er blot ikke verdens bedste 🙂
Ud med den gamle. I med den ny (brugte).
Voila, blæseren køre nu på alle trin.
Bedst er, at der nu også kommer varm luft i kabinen 🙂
En hyggelig weekend formiddag.