Advarsel: Dette er et surt opstød.
Tilmed selvforskyldt, hvilket blot gør det endnu mere surt 🙂
Nu er alle Danskerne (+-), blevet tvunget over på et centraliseret login-system.
Derfor burde det da være en selvfølge, at uforudsete hændelser, fremprovokeret af manglende adgang til ID-systemet, bør godtgøres af NemID.
Ok, jeg er pissehamrende rasende lige nu. Lige så meget på mig selv, som på bankernes latterlige adgangskontrolsystem.
Som sagerne står lige nu, så vil jeg blive fire dage forsinket i mine bankforretninger, da jeg ikke kan komme på netbanken.
Årsag: Min egen fejl i indledende stade.
At benytte personnummer som Brugerid er ikke særligt sikkert eller smart, men det er dog mulit, at lave det om, så der i stedet kan benyttes et selvvalgt brugernavn til brugerid.
Og så slå muligheden for personnummeradgang fra !
Fint nok, men jeg har vel en seks – syv forskellige brugernavne i omløb, af sikkerhedsmæssige årsager. Og selvklart skal brugernavnet til min netbank ikke være mit Steam-, eller News-brugernavn, eller noget andet umiddelbart tilgængeligt.
Og derfor bliver det heller ikke benyttet særlig tit, da en af sideeffekterne af det dér NemId er, at jeg ikke længere benytter min netbank andet end én gang om måneden.
Kun når jeg er tvunget, med andre ord.
Papkortløsningen er ikke synderligt mobilitetsfremmende og ganske tydeligt fremtænkt af individer med fast kontor, ingen fantasi og et konservativt fastlåst liv.
Havde man så blot besluttet sig for Danske Banks ActiveCard system… (og lavet “lommeregneren” i creditcard størrelse…)
Men altså, et login jeg ikke benytter jævnligt og ofte, det bliver glemt !
Absolut intet nyt i det, for mit vedkommende. Et problem, som hænger tæt sammen med tidligere post traumatisk stress syndrom.
Den eneste mulighed jeg efterfølgende gives er, at ændre mit password, sæt mig på min flade og vente de der tre dages tid det varer, inden postvæsenet så dukker op med en kuvert med nyt password.
Hov, der er så også en mulighed for, at benytte mit NemID nummer, som står i det opridelige brev fra NemID.
Til min overraskelse opdager jeg, at jeg er i besiddelse af brevet, lige efter jeg har bestilt nyt password.
Overraskelse, fordi jeg ellers normalt ville have smidt sådan et brev ud…
Nå men, jeg forsøger en ekstra gang, at få adgang.
Og så blev min NemID spærret.
Klart nok, for passwordet er jo lige blevet ændret !
Tanketomt, tankedumt af mig !
Spørgsmålet er nu, om den så bliver åbnet, når det nye password benyttes, eller om der skal gennemføres endnu en langsommelig procedure, så alle regninger bliver yderligere forsinket.
Forsinket grundet et fejldesignet login-system !
Skal jeg til, at anskaffe et nyt NemID-nummer, skal jeg møde op i mit borgerservicecenter, medbringende behørig legitimation.
Det vil reelt koste mig en halv arbejdsdag !
Borgerservice åbner klokken 10 og formodentlig tager ekspeditionen omkring 15 – 20 minutter.
Så jeg kan i heldigste fald være på arbejde på et tidspunkt mellem 12 – 13…
Men hvorfor skal der involveres så mange mennesker og så mange led ?
Grrrrrr….
Konsekvensen af, at regninger nu pludselig bliver betalt for sent, kan være skæbnesvanger i nogle sammenhænge, men NemID systemet ikke indrettet til enkelhed og sikkerhed for brugerne.
Og de holder sig i hverttilfælde uden for alt ansvar.
Og, at deres support er tavse som graven og intet oplyser om, hvorvidt de henvender sig senere, eller hvad der sker, er kritisk.
Eneste jeg modtager er en automatisk “Vi har modtaget din mail”, mail.
Redesign, tak !
Det skal være muligt at få genoprettet sit system on-the-fly og helt uden at involvere diverse post- og kommunal-medarbejdere.
Central opbevaring af nøgler er sygeligt og endnu mere vanvittigt, at give bankerne monopol på en lukket login-løsning, som aldrig vil kunne blive erstattet af noget andet, fordi bankerne altid vil hyle op, at deres system ikke er designet til andet.
Så vi har givet dem reelt monopol og betaler dem så tilmed for, at opretholde det…
Ja, ja, det er noget lort, at jeg glemmer et brugernavn og alle de i glashuse vil selvfølgelig henholde sig til det og blot sige: Det er din egen skyld !
Men selv om jeg så havde kunnet mit brugernavn, så er der stadig et fundamentalt designproblem med nemID, på alle planer.
Og vi betaler for det !!!