Brugt nogle dage på Citronik.dk, hvilket man bliver ganske meget klogere af.
Blandt andet med de ting, som der nok skal kigges på, uanset bilen er indkøbt som et budget-køretøj.
Dæk/Tandrem.Dækkene er forfærdelige, at køre med, så de skal absolut skiftes. Tillader mig, at sætte sikkerhed og komforten en smule højere, end driftsikkerhed/fornuftsøkonomi. (195/50-15 82V XL Nokian Line – 499,- stk => 2628,- incl. afbalancering og montering)
Tandremmen har jeg stadig ingen anelse om, hvor gammel er, hvilket kan blive ualmindelig kritisk.
Jeg nægter dog at tro, at remmen er 19 år gammel. Så var den sprunget, uanset motorens kilometertal. De officielle kilometertal siger 130288 km, en synsrapport fra 2006 siger 164000 km, men seneste synsrapport fra 23 november 2012 siger 130000 km.
Enten der der fusket, eller også er der ny motor…???
Hvor er der en chanse for, at opklare dét??
Et nyt remsæt koster 500,- og der skal nok også lige medtages en vandpumpe til 300,- og så en weekends arbejde…
Opfølgning: Tandremmen blev skiftet ved 95000 km, så der er heldigvis god tid…
Sporing.Rattet peger lidt til højre, når bilen styrer lige ud.
Den trækker ikke konstant til siden og den bremser stabilt, så forhåbentlig er det blot en sjusket ratpåsætning.
Inden jeg retter rattet, er der fornuft i, at lave en grovkontrol på sporingen.
Tallet skal ligge på 0 mm. til 3,0 mm Toe Out (!)
Udstødning. Den bagerste lydpotte er flækket på langs, men resten af udstødningen ser rimeligt ok ud, og behøver ikke skiftes.
En bagpotte koster 600,-
Derefter er det, jeg skal overveje nøje, hvor mange penge, jeg yderligere vil kaste i bilen.
Det vil sikkert være godt, at udskifte bærearmsbøsninger og gaskugler, men det løber op i 5000 – 6000 kr, og ved ikke lige om det er det værd, hvis bilen blot skal overleve 12 måneder.
Der vil nok være mere idé i, at ofre 1000,- kr på overflade-rustarbejder på undervognen (stålbørste-toiletrens-hammerite-metoden + Dinitrol ML penetrerende og Dinitrol ML slidlag + spildolie…), så den er præsentabel i salgsøjemed.
Ellers skal den blot holdes pæn og fornuftig, så når Kagekassen er fyldt med Alfa-penge, kan jeg købe en anden 156 2.0’er, årgang 2000 – 2004 med anhængertræk, og derefter sælge Xantia’en for en lille klat penge (og bruger beløbet til nye lejepander for krumtappen i 2.0TS’eren).
I den forbindelse er der nogle småarbejder, der med fordel kan ordnes for min egen skyld (praktisk og optisk).
Centrallåsesystemet skal laves.Ekstra cigarstik i instrumentpanelet. Det er brugbart for GPS’en og fjerner problemet med en molestreret knap. (200,-)
Nøgle, med indbygget startspærrekode, men ikke behøver fjernbetjening. Skal anskaffes fra Citroën via stelnummer. (anslået 1500,-) (for dyrt!)
Rustrenovering af alle fire kalibre og et par lag mørkegrå kalibermaling. (300,-)
Nye bremseklodser hele vejen rundt. Bremseklodser og monteringskit koster 300,- pr baghjul og noget med 400,- pr. forhjul, så ialt 1400,- (ikke nødvendigt)
Som driftsudgift påregner jeg dertil 2x oliefilterskift (100,-) og 1x luftfilter (50,-) og olie (5,4 Liter(!!!)) 10W-40 (700,-) = 850,-
Næste vinter vil jeg så skulle spendere et sæt vinterdæk, til samme pris som sommerdækkene : 2700,-
Så til salget næste år vil jeg ha’ spenderet : 12250,- 9350,- kr yderligere på bilen, hvor dæk udgør næsten over 50%
Det er ret mange penge, må jeg indrømme, så jeg vil se positivt på, hvis jeg kan finde en måde at spare.
Én måde er, at lade vinterdækkene overgå, så de også kan benyttes på en 15″-fælg på Alfa’en!
Skule det ske, at jeg bliver Citroën-bidt, vil jeg holde mig til Xantia modellen, men vælge en som er fra 3′ måned 98 og frem så slipper jeg for at skulle taste koden fra startspærren. Vælger jeg en Exclusive, har den bedre udstyr.
Motormæssigt skal det være en 2.0 med 135 hk.
Dertil anhængertræk !!!